1.10.2009

Kaikkea sitä kuulee

Kas tässä olkaa hyvä kolmen suora uusinta uutta allekirjoittaneen kamerasta ja pensselistä. Mallina näissä toimii opiskelijatoverini Eeva Saaros (maalaus), Aino Sainio (maalaus) ja Henri Ahti (kuvanveisto). Ja kas tässä näiden tiimoilta pureksittavaa liittyen edelliseen kirjoitukseen ja mustavalkoiseen suhtautumiseen. Onko tämä maalaus? Tekniikkana valokuva/pigmenttisiirto ja akryyli. Erään nimeltämainitsemattoman kansankynttilän mielestä tämä ei ole maalaus.


Eikä myöskään tämä. Perusteluna on se, että kuvan pohjalla enemmän tai vähemmän näkyvänä elementtinä on valokuva. Jonka johdosta maalaus ei ole enää maalaus, huolimatta siitä mitenkä paljon maalausta on työssä oikeastaan harjoitettu. Esim. tässä kuvassa valokuva oli liian haalea näkyäkseen, joten maalasin työn jättämättä valokuvaa näkyviin ollenkaan. Valokuva oli siten hiilipiirrokseen verrattavissa oleva luonnos pohjalla. Mutta koska luonnoksena oli valokuva, teos ei ole kuulemma maalaus.


Niin kuin ei tämäkään. Mikä se sitte on? se ei ole valokuva. Se ei ole grafiikan vedos. Se on teos, taiteeksi se on tehty ja taiteena sen esitän, menetelminä pigmenttisiirto ja akryylimaalaus. Kuinka se on siis suljettavissa pois maalauksen kentästä, vaikka työn lähtökohtana ja yhtenä tekniikkana on valokuva. Herää kysymys siitä että kuinka tärkeää lopulta on edes luokitella tekniikoita alaotsikoihin, muussa kuin informatiivisessa mielessä, että mitä tekniikkaa työssä on käytetty. Kun se katsojaa kerran kiinnostaa. Mutta onko mahdollista olla kutsumatta näitä maalauksiksi? jos maalauksen poistaa näistä teoksista, jäisi jäljelle vain harmaa tuloste.

Teknisesti näissä töissä en onnistunut siinä mielessä, että jätin valokuvajäljen liian haaleaksi. Vain Eeva-kuvassa tämä toimii jossainmäärin ja valokuva näkyy valokuvana yhdessä maalauksen kanssa, mutta siinäkään valokuvalle en jättänyt tarpeeksi hengitystilaa. On vielä miettimistä siinä että kuinka paljon haluaa valokuvan näkyvän ja mikä siinä on tarkoituksena ylipäätään. Mutta helvetti, onhan tämä nyt maalaustaidetta valokuvan läsnäolosta huolimatta. Valokuva on lähtökohtana suuressa osassa taiteesta jokatapauksessa, sen tuominen maalauksen osaksi ei poista maalausta teoksesta.

Ei kommentteja: