Mietin edellistä
tekstiäni, ja pohdin että väheksyykö kritiikin kritiikki katsojaa ja kriitikkoa,
että ei välitetä heidän ajatuksistaan, ammattitaidostaan tai elämyksestään? Päädyin
siihen lopputulokseen, että ei sitten vähääkään. On kerrassaan kuollut ajatus,
että on jokin tietty runko tai ranka, ilmaisun tai tekemisen tapa tai tyyli,
joka on mitattavissa onnistuneeksi tai epäonnistuneeksi. Voidaan puhua ammattimaisesta
tai amatöörimäisestä jäljestä, mutta ei voida puhua amatöörimäisestä jäljestä
ammattitaiteilijan ilmaisun kohdalla, vaan myrkky on nieltävä. On olemassa
heitäkin, jotka tässä kohtaa älähtävät, että ei kaikkia taivaanrannanmaalareita
voida taidekentälle päästää tekemään visuaalista populistitaidetta,
kukkatauluja, joita sitten halvalla ostetaan, ja oikeat taiteilijat jäävät vaille
asiakkaita. Sanoisin että vähissä on sen maalarin ammatillinen itsetunto, jos
ajattelee neljällä huntilla abstraktimössöjä tai kukkatauluja vääntävän kansanopistomaalarin
vievän heiltä duunit. Ei ne vie. Ei ole olemassa oikeata tai väärää tapaa
tehdä, on olemassa erilaisia tekijöitä ja erilaisia yleisöjä, ja ne kaikki
kohtaavat kyllä toisensa, eivätkä ole toisilta pois. Jos et tykkää, kattele
toisaalle. Tämä ajatus kritiikistä on kaikessaan raakile, ja paljon tätä
monisyisempi, mutta tällainen kahvitauon tuumailu. Innoituksena toimi kritiikki,
jonka juuri lukaisin. Kuvassa klassista rujoa ekspressionismin tyylilajia edustava
nykytaiteen teos, joka aika tavalla jo tuomittiin jo monta kertaa nähdyksi,
kunnes lopussa seisoi todistus siitä, että tekijän omakohtainen kokemus tuokin
ilmaisuun uskottavuutta. Luvan, ehkä. Sanoisin tässä kohtaa, että kaikki
formalistinen ajattelu ei ole pahasta. Maalaus oli aivan riittävä jo ilmankin
tätä teemaa, vaikka se kuvaa syventääkin.
Tunnistan tätä
hyvä/huono -mentaliteettia koulun kuvisopetuksessa, joka onkin mielenkiintoinen
teema. Jokainen lapsi syntyy taiteilijana, mutta jossain kohtaa se
itseluottamus katoaa, ja tekemisen ilo tapetaan. Aletaan ajatella, että en mä
osaa. Syyllisiä ovat lähimmät aikuiset: vanhemmat ja opettajat, jotka sanovat,
että ei noin, älä sotke, tai älä piperrä. Väärin menee, miten tahansa teetkin.
Oma lapseni vetäisi yllättävän huonon numeron kuviksesta, ja oli aivan häkeltynyt,
sillä on innokas tekijä ja pitää itse teoksiaan todella hienoina. Ne ovatkin.
Hän ei ole sellainen tekijä, jolla silmä ja käsi toimii mutkattomasti yhdessä,
ja muodon ilmaisu on epätyypillistä sille, mitä koulussa haetaan. Hän keskittyy
viivaan, tekee pienesti keskelle paperia, fokus on yksityiskohdissa (ehkä
jotain on äidin maalauksista napattu omaan työskentelyyn). Lapsessa selvästi heräsi pieni latistus siitä, että eikö mun duunit olekkaan hienoja ja olenko sittenkin epäonnistunut. Sanoin lapselleni,
että ala laveeraamaan isolla pensselillä ja käytä paljon väriä, niin numero
nousee varmasti. Tee sitten omia duunejasi kotona, mutta älä vaan anna kenenkään
väittää, että se, mitä teet, on väärin. Keskity siihen mistä eniten nautit, ja
tee se innolla ja hyvin. Intentio ratkaisee.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti